صادرات چیست
02
دسامبر

صادرات چیست ؟

منظور از صادرات، کالاها و خدماتی است که در یک کشور تولید و در کشور دیگر به خریداران فروخته می‌شود. صادرات، همراه با واردات، تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌دهند. صادرات، تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند و با ایجاد اشتغال، تولید و درآمد، فعالیت‌های اقتصادی داخلی را تحریک می‌کند.

صادرات برای اقتصادهای مدرن بسیار مهم است زیرا به مردم و شرکت‌ها بازارهای بیشتری را برای کالاهایشان ارائه می‌دهد. یکی از کارکردهای اصلی دیپلماسی و سیاست خارجی بین دولت‌ها، تقویت تجارت اقتصادی و تشویق صادرات و واردات است. در سال 2019، بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده جهان (ازنظر دلار) چین، ایالات متحده، آلمان، هلند و ژاپن بودند.

مزایای صادرات کالا

شرکت‌ها به دلایل مختلفی محصولات و خدمات خود را صادر می‌کنند. اگر کالاها بازارهای جدیدی ایجاد کنند یا بازارهای موجود را گسترش دهند، صادرات می‌تواند فروش و سود را افزایش دهد و حتی ممکن است فرصتی برای تصاحب سهم قابل‌توجهی از بازار جهانی باشد اما باید با مراحل صادرات کالا به خارج از کشور آشنا باشند. شرکت‌هایی که صادرات می‌کنند با تنوع بخشیدن به بازارهای مختلف، ریسک تجاری را گسترش می‌دهند.

صادرات کالا به خارج از کشور می‌تواند هزینه‌های هر واحد را با افزایش تقاضا، کاهش دهد. در نهایت، شرکت‌هایی که به بازارهای خارجی وارد می‌شوند، دانش و تجربه جدیدی به دست می‌آورند و ممکن است بتوانند فناوری‌های جدید، شیوه‌های بازاریابی و بینش رقبای خارجی را کشف کنند؛ اما برای صادرات کالا چه باید کرد؟

انواع صادرات کالا

صادرات کالا انواع مختلفی دارد که آشنایی با آن‌ها به درک بهتر شما از صادرات کمک می‌کند.

صادرات قطعی و موقت کالا

در صادرات قطعی، انواع کالاها به خارج از کشور برای مصرف یا فروش ارسال می‌شوند.

در صادرات موقت، انواع کالاها برای حضور در یک نمایشگاه بین‌المللی به طور موقت فرستاده می‌شوند و مرجوع کالا به کشور به راحتی انجام می‌شود.

صادرات مستقیم و غیرمستقیم کالا

در صادرات مستقیم کالا، صادرات کالا به عهده فرد صادرکننده است و فرد میتواند سود بیشتری را به دست آورد و برای خود شبکه‌سازی کند.

در صادرات غیرمستقیم کالا، فرد کارهای صادراتی را به شرکت‌های بازرگانی واگذار می‌کند و سود بین آن‌ها به صورت توافقی تقسیم می‌شود. در این روش نیاز به مجوزهای قانونی نیست و میتوان از تجربیات افراد متخصص استفاده کرد.

دسته‌بندی کالاهای صادراتی

کالاهای صادراتی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که قبل از صادرات باید با آن‌ها آشنا باشید.

  1. کالاهای مجاز: این کالاها به کسب مجوز نیاز ندارند.
  2. کالاهای مشروط: صادرات این کالاها درگرو مجوزهای گمرکی است.
  3. کالاهای ممنوع: کالاهایی که طبق قوانین، صادرات آن‌ها ممنوع است.

چه کالاهایی برای صادرات مناسب است؟

صادرات کالاهایی که به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب یا تخصصی بودن آن‌ها در بازار جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرند، می‌تواند به صادرکننده‌ها سودآوری بالا برای کسب و کارشان به همراه داشته باشد. در زیر به برخی از کالاهایی که برای صادرات مفید هستند، اشاره شده است:

  1.  محصولات کشاورزی: محصولات کشاورزی مانند غلات، میوه‌ها، سبزیجات و آجیل‌ها در بازار جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرند و به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب می‌توانند به عنوان کالای صادراتی مناسبی برای صادرکنندگان باشند.
  2. کالاهای فلزی: کالاهای  فلزی مانند فولاد، مس و آلومینیوم به دلیل تقاضای بالا در بازار جهانی و تخصصی بودن تولید آن‌ها می‌توانند به عنوان کالای صادراتی مناسبی برای صادرکنندگان باشند.
  3. محصولات پتروشیمی: محصولات پتروشیمی مانند پلیمرها، رزین‌ها و کودها در بازار جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرند و به دلیل تخصصی بودن تولید آن‌ها و قیمت مناسب می‌توانند به عنوان کالای صادراتی مناسبی برای صادرکنندگان باشند.
  1. محصولات الکترونیکی: محصولات الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر و لوازم جانبی آن‌ها در بازار جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرند و به دلیل تکنولوژی بالا و کیفیت بالای تولید آن‌ها می‌توانند به عنوان کالای صادراتی مناسبی برای صادرکنندگان باشند.
  1. محصولات دارویی: محصولات دارویی مانند داروها، واکسن‌ها و مواد اولیه دارو در بازار جهانی مورد استقبال قرار می‌گیرند و به دلیل کیفیت بالا و موثر بودن در درمان بیماری‌ها می‌توانند به عنوان کالای صادراتی مناسبی برای صادرکنندگان باشند.