اتوبوس اسکانیا مدل درسا

اتوبوس اسکانیا مدل مارال

این اتوبوس ها با موتور هایی با حجم 12.7 لیتر و توان 400 و 410 اسب بخار

تولید می شوند. همچنین این مدل مجهز به توربو شارژ و اینترکولر است.

سیستم تعلیق محور جلو دارای دو عدد بالشتک هوا و دو عدد کمک فنر و سیستم تعلیق محور عقب نیز دارای چهار عدد بالشتک هوا و چهار عدد کمک فنر است.

ظرفیت مسافر در سه کلاس:
معمولی: ۱+۱+۴۴ نفر
VIP معمولی: ۱+۱+۳۰ نفر
VIP خاص: ۱+۱+۲۵ نفر با زیرپایی
نوع صندلی مسافر:Kiel
طول کلی: ۱۲۵۸۴ میلیمتر
عرض کلی: ۲۵۵۴میلیمتر
ارتفاع کلی: ۳۸۴۱ میلیمتر با احتساب کولر
فاصله محورها: ۶۳۵۵ میلیمتر
فاصله محور جلو تا سپر جلو: ۲۸۰۷ میلیمتر
فاصله محور عقب تا سپر عقب: ۳۴۲۲ میلیمتر
حداکثر وزن مجاز بر محور جلو: ٧۵٠٠ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز بر محور عقب: ١٢٠٠٠ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز با سرنشین و بار: ۱۹۵۰۰ کیلوگرم
ظرفیت باک: ٧۵٠ لیتر
کابین استراحت راننده مجهز به کولر، بخاری، آیفون جهت ارتباط با راننده و سیستم جداگانه صوتی

موتور

نوع: Scania – DC13107

تعداد سیلندر:۶

قدرت: ۴۱٠ اسب بخار در ۱۹۰۰ دوربر دقیقه

حجم موتور: ۱۲۷۴۰ سی سی

حداکثر گشتاور: ۲۰۰۰ نیوتن متر در ۱۰۰۰ تا ۱۳۵۰ دوربر دقیقه

مجهز به اینترکولر، توربوشارژ و خنک کن گازوئیل

مطابق با استاندارد آلایندگی محیط زیست یورو۳

وضعیت قرارگیری: به صورت خطی و ایستاده درامتداد شاسی

مجهز به حفاظ محکم و قوی انتهای شاسی و زیر موتورجهت محافظت در برابر تصادفات احتمالی

علاوه بر فیلتر روغن قابل تعویض، دارای فیلتر آسیابی گریز از مرکز قابل شستشو نیز میباشد .

گیربکس

Scania GR875R

هشت دنده جلو

مجهز به سیستم تعویض دنده اپتیکروز با امکان تعویض دنده به صورت دستی و اتوماتیک

مجهز به کلاچ اتوماتیک (بدون پدال کلاچ)

مجهز به رادیاتور خنک کن روغن

مجهز به ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا به همراه سیستم خنک کننده آبی

مجهز به سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل).

سیستم تنظیم ارتفاع

سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی
قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به صورت دستی بنا بر شرایط جاده (جهت افزایش ضریب ایمنی، وقتی سرعت از ٤٠ کیلومتر در ساعت تجاوز کند ارتفاع اتوبوس از سطح جاده به حالت نرمال برمی­گردد )
قابلیت تعریف تنظیم ارتفاع بر اساس دو سرعت دیگر مطابق درخواست مشتری وجود دارد.

سیستم ترمز

ترمز پنوماتیک برای چرخهای جلو و عقب با سیستم دیسکی (دارای مخزن باد جداگانه)

ترمز ضدقفلABS و ترمز الکترونیکی EBS

ترمز موتور (ترمز اگزوز)

سیستم ضدلغزش TC

سیستم الکترونیکی پایداری حرکت برای بهبود حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف جاده (ESP).

سیستم خنک کاری

سیستم خنک کاری مدار بسته با مخزن انبساطی و فن هیدرولیک اتوماتیک

سیستم تعلیق

محور جلو: دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و دو عدد کمک فنر

مجهز به سیستم تعلیق مستقل (جناغی دوبل)

محور عقب: چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمر های باد)و چهار عدد کمک فنر
نسبت تبدیل دیفرانسیل: ۳/۰۷:۱

مشخصات چرخ ها

لاستیک میشلن به ابعاد ٥/٢٢ R ٨٠/٣١٥

مکان راننده

فرمان هیدرولیک و سیستم تنظیم ارتفاع و زاویه غربیلک فرمان (تلسکوپی) به صورت پنوماتیک برای راحتی راننده و ارگونومی مناسب , پدالها بر روی پایه فرمان نصب شده اند , تاخوگراف و صفحه آمپر دیجیتال , Emergency stop برای قطع سریع موتور در مواقع اضطراری , برای راحتی راننده لیور تعویض دنده و لیور ریتاردر به صورت یک مجموعه در زیر فرمان نصب شده اند , سیستم عیب یاب الکترونیکی , صندلی راننده پنوماتیکی

سیستم صوتی تصویری و امکانات ویژه

دو دستگاه مانیتور LCD به ابعاد ٢٠ و ١٧ اینچ
یک دستگاه DVD Player داخل سالن
یک دستگاه DVD Player و مانیتور تاشو ١٠ اینچ در اتاق استراحت راننده
یک دستگاه آمپلی فایر مجهز به میکروفون برای ارتباط با مسافرین داخل و بلندگوی خارجی جهت اعلام حرکت به مسافرین خارج از اتوبوس
یک عدد تابلوی دیجیتالی برای اعلام مسیر در جلو
دو عدد تابلوی دیجیتالی پیام نما در داخل و یک عدد ساعت دیجیتالی و دماسنج برای نمایش دمای داخل و خارج اتوبوس
یک عدد تابلو خطر دیجیتالی در عقب
یخچال و قهوه جوش
یخچال داخل داشبورد
سیستم ایمنی برای دربهای بادی که در صورت قرار گرفتن مسافر بین آن، دربها به صورت اتوماتیک باز می­شوند.
سیتم اعلام حریق(هشدار برای حریق)
سپر جلو به صورت باز شو برای دسترسی راحت تر به بوکسل بند

مانیتور رنگی با قابلیت دو ورودی برای دوربین دنده عقب و دوربین بالای رکاب عقب به منظور کنترل محدوده درب و رکاب و عقب اتوبوس توسط راننده با اولویت دنده عقب.

شیشه های جانبی و عقب خم دوجداره نوع سکوریت
دو عدد آینه بغل برقی و قابل تنظیم از داخل و مجهز به گرمکن مدل Makra
بوق دنده عقب
شیشه بالا بر برقی برای راننده
چراغ های اصلی و فرعی برای مطالعه، زنگ مهماندار و چراغ قرمز خواب در داخل اتوبوس
سیستم نور مخفی برای داشبورد و سقف
چراغ پله های ورودی و خروجی دو حالته
چراغ های نشانگر مربوط به باز و بسته شدن درب ها
پرده برای شیشه های جانبی و عقب
چکش اضطراری جهت شکستن شیشه های جانبی در مواقع اضطراری
آفتابگیر برقی برای شیشه جلو
درب های جعبه بار جدید که تنها با یک کلید باز و بسته می شوند و مجهز به چراغ راهنما هستند

شاسی

اسکانیا مدل K 410 EB4x2NB
کلیه تجهیزات مطابق با شاسی­های EURO 3 اسکانیا می باشد.

سیستم برق

دو عدد دینام ۱۵۰ آمپر ٢۴ ولت

دو عدد باطری ١٢ ولت ۲۲۵ آمپر ساعت

سیستم برق اتاق Multiplex برای افزایش کیفیت و راحتی عیب یابی

ساختار اتاق

استفاده از سقف یکپارچه فایبرگلاس برای جلوگیری ازخوردگی و بهبود عایق بندی سقف , ساختار فلزی مستحکم و تقویت شده از جنس فولادگالوانیزه مطابق با الزامات استاندارد اروپایی , جوشکاری کل سازه با دستگاه میگ/مگ انجام شده و ازکیفیت بالایی برخوردار است , بدنه اتوبوس با ورقهای گالوانیزه پوشیده شده است و برای حفاظت در مقابل خوردگی تمام سازه اتوبوس بااستفاده از رنگهای اپوکسی پوشش داده میشود , قسمت زیر اتوبوس که در معرض آب است با لایه ضخیمی ازدینیترول پوشانیده میشود که به دلیل حالت ژل های، در زیربدنه لایه محافظ بسیار خوبی برای جلوگیری از خوردگی وزنگ زدگی اتاق به وجود می آورد.

سیستم تهویه مطبوع

جهت افزایش رفاه حال مشتریان و راننده در مناطق گرمسیر و سردسیر ، اتوبوس های مارال به سامانه سرمایش و گرمایش مجهز شده اند. این سامانه تهویه مطبوع دارای قابلیت سرمایش ٧/٤٥ کیلو وات و گرمایش ٧٣ کیلو وات می باشد .
این سامانه از کولر پر قدرت مدل Konvekta با ظرفیت سرمایش ٣٩ کیلو وات و دبی باد خروجی٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت بهره می برد که در حال حاضر از موفق ترین سامانه های سرمایش در دنیاست. همچنین سامانه سرمایش مخصوص راننده (Frontbox ) با ظرفیت سرمایش ٧ کیلو وات و دبی باد ١٠٠٠ متر مکعب در ساعت، محیطی مطلوب را برای راننده ایجاد می نماید. کابین استراحت راننده به سامانه سرمایش مخصوص با ظرفیت سرمایش ٧/٣ کیلو وات می باشد.
در سامانه گرمایش اتوبوس های مارال بخاری درجا ساخت شرکت Spheros مدل Thrmo ٣٠٠ با ظرفیت حرارتی ٣٠ کیلو وات و مصرف سوخت ٣/٣ لیتر در ساعت، دمای آب ٨٥ درجه سانتیگراد را تامین می کند. این سامانه از بخاری سقفی با ظرفیت گرمایش ٤٨ کیلو وات و دبی باد ٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت و بخاری راننده به ظرفیت گرمایش ٩ کیلو وات و دبی باد ١٠٠٠ متر مکعب و سامانه گرمایش مخصوص محیط استراحت راننده با ظرفیت گرمایش ٣ کیلو وات و کنوکتور به ظرفیت گرمایش ١٣کیلو وات جهت ایجاد محیطی مطلوب در اتوبوس سود می برد.

عایق صدا و حرارت

قسمت محفظه موتور بطور کامل در برابر حرارت و صدای موتور و گیربکس عایق بندی شده است
سقف و دیواره ها نسبت به بیرون به طور کامل عایق بندی شده اند تا کمترین تبادل حرارت با بیرون صورت گیرد. .ضمنا” شیشه ها نیز به صورت دو جداره بوده تا عایق خوبی برای صدا و حرارت باشند.

ابعاد و ظرفیت

ظرفیت مسافر در سه کلاس:
معمولی: ۱+۱+۴۴ نفر
VIP معمولی: ۱+۱+۳۰ نفر
VIP خاص: ۱+۱+۲۵ نفر با زیرپایی
نوع صندلی مسافر:Kiel
طول کلی: ۱۲۵۸۴ میلیمتر
عرض کلی: ۲۵۵۴میلیمتر
ارتفاع کلی: ۳۸۴۱ میلیمتر با احتساب کولر
فاصله محورها: ۶۳۵۵ میلیمتر
فاصله محور جلو تا سپر جلو: ۲۸۰۷ میلیمتر
فاصله محور عقب تا سپر عقب: ۳۴۲۲ میلیمتر
حداکثر وزن مجاز بر محور جلو: ٧۵٠٠ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز بر محور عقب: ١٢٠٠٠ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز با سرنشین و بار: ۱۹۵۰۰ کیلوگرم
ظرفیت باک: ٧۵٠ لیتر
کابین استراحت راننده مجهز به کولر، بخاری، آیفون جهت ارتباط با راننده و سیستم جداگانه صوتی

اطلاعات موتوری

موتور

نوع: Scania – DC13107

تعداد سیلندر:۶

قدرت: ۴۱٠ اسب بخار در ۱۹۰۰ دوربر دقیقه

حجم موتور: ۱۲۷۴۰ سی سی

حداکثر گشتاور: ۲۰۰۰ نیوتن متر در ۱۰۰۰ تا ۱۳۵۰ دوربر دقیقه

مجهز به اینترکولر، توربوشارژ و خنک کن گازوئیل

مطابق با استاندارد آلایندگی محیط زیست یورو۳

وضعیت قرارگیری: به صورت خطی و ایستاده درامتداد شاسی

مجهز به حفاظ محکم و قوی انتهای شاسی و زیر موتورجهت محافظت در برابر تصادفات احتمالی

علاوه بر فیلتر روغن قابل تعویض، دارای فیلتر آسیابی گریز از مرکز قابل شستشو نیز میباشد .

گیربکس

Scania GR875R

هشت دنده جلو

مجهز به سیستم تعویض دنده اپتیکروز با امکان تعویض دنده به صورت دستی و اتوماتیک

مجهز به کلاچ اتوماتیک (بدون پدال کلاچ)

مجهز به رادیاتور خنک کن روغن

مجهز به ریتاردر هیدرولیکی اسکانیا به همراه سیستم خنک کننده آبی

مجهز به سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل).

تعلیق و ترمز

سیستم تنظیم ارتفاع

سیستم تنظیم ارتفاع الکترونیکی
قابلیت تنظیم ارتفاع اتوبوس نسبت به سطح جاده به صورت دستی بنا بر شرایط جاده (جهت افزایش ضریب ایمنی، وقتی سرعت از ٤٠ کیلومتر در ساعت تجاوز کند ارتفاع اتوبوس از سطح جاده به حالت نرمال برمی­گردد )
قابلیت تعریف تنظیم ارتفاع بر اساس دو سرعت دیگر مطابق درخواست مشتری وجود دارد.

سیستم ترمز

ترمز پنوماتیک برای چرخهای جلو و عقب با سیستم دیسکی (دارای مخزن باد جداگانه)

ترمز ضدقفلABS و ترمز الکترونیکی EBS

ترمز موتور (ترمز اگزوز)

سیستم ضدلغزش TC

سیستم الکترونیکی پایداری حرکت برای بهبود حفظ تعادل خودرو در شرایط مختلف جاده (ESP).

سیستم خنک کاری

سیستم خنک کاری مدار بسته با مخزن انبساطی و فن هیدرولیک اتوماتیک

سیستم تعلیق

محور جلو: دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و دو عدد کمک فنر

مجهز به سیستم تعلیق مستقل (جناغی دوبل)

محور عقب: چهار عدد بالشتک هوای فشرده (خمر های باد)و چهار عدد کمک فنر
نسبت تبدیل دیفرانسیل: ۳/۰۷:۱

مشخصات چرخ ها

لاستیک میشلن به ابعاد ٥/٢٢ R ٨٠/٣١٥

امکانات ویژه

مکان راننده

فرمان هیدرولیک و سیستم تنظیم ارتفاع و زاویه غربیلک فرمان (تلسکوپی) به صورت پنوماتیک برای راحتی راننده و ارگونومی مناسب , پدالها بر روی پایه فرمان نصب شده اند , تاخوگراف و صفحه آمپر دیجیتال , Emergency stop برای قطع سریع موتور در مواقع اضطراری , برای راحتی راننده لیور تعویض دنده و لیور ریتاردر به صورت یک مجموعه در زیر فرمان نصب شده اند , سیستم عیب یاب الکترونیکی , صندلی راننده پنوماتیکی

سیستم صوتی تصویری و امکانات ویژه

دو دستگاه مانیتور LCD به ابعاد ٢٠ و ١٧ اینچ
یک دستگاه DVD Player داخل سالن
یک دستگاه DVD Player و مانیتور تاشو ١٠ اینچ در اتاق استراحت راننده
یک دستگاه آمپلی فایر مجهز به میکروفون برای ارتباط با مسافرین داخل و بلندگوی خارجی جهت اعلام حرکت به مسافرین خارج از اتوبوس
یک عدد تابلوی دیجیتالی برای اعلام مسیر در جلو
دو عدد تابلوی دیجیتالی پیام نما در داخل و یک عدد ساعت دیجیتالی و دماسنج برای نمایش دمای داخل و خارج اتوبوس
یک عدد تابلو خطر دیجیتالی در عقب
یخچال و قهوه جوش
یخچال داخل داشبورد
سیستم ایمنی برای دربهای بادی که در صورت قرار گرفتن مسافر بین آن، دربها به صورت اتوماتیک باز می­شوند.
سیتم اعلام حریق(هشدار برای حریق)
سپر جلو به صورت باز شو برای دسترسی راحت تر به بوکسل بند

مانیتور رنگی با قابلیت دو ورودی برای دوربین دنده عقب و دوربین بالای رکاب عقب به منظور کنترل محدوده درب و رکاب و عقب اتوبوس توسط راننده با اولویت دنده عقب.

شیشه های جانبی و عقب خم دوجداره نوع سکوریت
دو عدد آینه بغل برقی و قابل تنظیم از داخل و مجهز به گرمکن مدل Makra
بوق دنده عقب
شیشه بالا بر برقی برای راننده
چراغ های اصلی و فرعی برای مطالعه، زنگ مهماندار و چراغ قرمز خواب در داخل اتوبوس
سیستم نور مخفی برای داشبورد و سقف
چراغ پله های ورودی و خروجی دو حالته
چراغ های نشانگر مربوط به باز و بسته شدن درب ها
پرده برای شیشه های جانبی و عقب
چکش اضطراری جهت شکستن شیشه های جانبی در مواقع اضطراری
آفتابگیر برقی برای شیشه جلو
درب های جعبه بار جدید که تنها با یک کلید باز و بسته می شوند و مجهز به چراغ راهنما هستند

سایر اطلاعات

شاسی

اسکانیا مدل K 410 EB4x2NB
کلیه تجهیزات مطابق با شاسی­های EURO 3 اسکانیا می باشد.

سیستم برق

دو عدد دینام ۱۵۰ آمپر ٢۴ ولت

دو عدد باطری ١٢ ولت ۲۲۵ آمپر ساعت

سیستم برق اتاق Multiplex برای افزایش کیفیت و راحتی عیب یابی

ساختار اتاق

استفاده از سقف یکپارچه فایبرگلاس برای جلوگیری ازخوردگی و بهبود عایق بندی سقف , ساختار فلزی مستحکم و تقویت شده از جنس فولادگالوانیزه مطابق با الزامات استاندارد اروپایی , جوشکاری کل سازه با دستگاه میگ/مگ انجام شده و ازکیفیت بالایی برخوردار است , بدنه اتوبوس با ورقهای گالوانیزه پوشیده شده است و برای حفاظت در مقابل خوردگی تمام سازه اتوبوس بااستفاده از رنگهای اپوکسی پوشش داده میشود , قسمت زیر اتوبوس که در معرض آب است با لایه ضخیمی ازدینیترول پوشانیده میشود که به دلیل حالت ژل های، در زیربدنه لایه محافظ بسیار خوبی برای جلوگیری از خوردگی وزنگ زدگی اتاق به وجود می آورد.

سیستم تهویه مطبوع

جهت افزایش رفاه حال مشتریان و راننده در مناطق گرمسیر و سردسیر ، اتوبوس های مارال به سامانه سرمایش و گرمایش مجهز شده اند. این سامانه تهویه مطبوع دارای قابلیت سرمایش ٧/٤٥ کیلو وات و گرمایش ٧٣ کیلو وات می باشد .
این سامانه از کولر پر قدرت مدل Konvekta با ظرفیت سرمایش ٣٩ کیلو وات و دبی باد خروجی٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت بهره می برد که در حال حاضر از موفق ترین سامانه های سرمایش در دنیاست. همچنین سامانه سرمایش مخصوص راننده (Frontbox ) با ظرفیت سرمایش ٧ کیلو وات و دبی باد ١٠٠٠ متر مکعب در ساعت، محیطی مطلوب را برای راننده ایجاد می نماید. کابین استراحت راننده به سامانه سرمایش مخصوص با ظرفیت سرمایش ٧/٣ کیلو وات می باشد.
در سامانه گرمایش اتوبوس های مارال بخاری درجا ساخت شرکت Spheros مدل Thrmo ٣٠٠ با ظرفیت حرارتی ٣٠ کیلو وات و مصرف سوخت ٣/٣ لیتر در ساعت، دمای آب ٨٥ درجه سانتیگراد را تامین می کند. این سامانه از بخاری سقفی با ظرفیت گرمایش ٤٨ کیلو وات و دبی باد ٨٤٠٠ متر مکعب در ساعت و بخاری راننده به ظرفیت گرمایش ٩ کیلو وات و دبی باد ١٠٠٠ متر مکعب و سامانه گرمایش مخصوص محیط استراحت راننده با ظرفیت گرمایش ٣ کیلو وات و کنوکتور به ظرفیت گرمایش ١٣کیلو وات جهت ایجاد محیطی مطلوب در اتوبوس سود می برد.

عایق صدا و حرارت

قسمت محفظه موتور بطور کامل در برابر حرارت و صدای موتور و گیربکس عایق بندی شده است
سقف و دیواره ها نسبت به بیرون به طور کامل عایق بندی شده اند تا کمترین تبادل حرارت با بیرون صورت گیرد. .ضمنا” شیشه ها نیز به صورت دو جداره بوده تا عایق خوبی برای صدا و حرارت باشند.

Chatbotx
Chatbot